CEL.
Celem testu jest sprawdzenie uzdolnień plastycznych, wyobraźni przestrzennej, wyczucia koloru oraz
umiejętności odwzorowania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie, a także zdolności kreacji kompozycji
płaskich i przestrzennych.
przebieg egzaminu praktycznego :
Egzamin praktyczny składa się z czterech części – malarstwa,
rysunku, kompozycji przestrzennej i kompozycji płaskiej.
Co trzeba będzie
wykonać w ramach każdej z tych części?
1. Malarstwo – martwa natura, farby dowolne (nie oleje;)
2. Rysunek – postać ludzka rysowana „z modela”;
3. Kompozycja przestrzenna – realizacja obiektu z papieru na zadany
temat (z wykorzystaniem nożyczek i kleju);
4. Kompozycja płaska – ilustracja w czerni-bieli na zadany temat
(wykonana np. flamastrem, tuszem, czarną farbą).
W zeszłym roku tematem zadania na kompozycję było: „Życie wielkiego
miasta”. Tematem może być pojęcie takie jak np. „miłość”, „pokój”, lub
jakiś cytat.
czas 60 min
przebieg egzaminu teoretycznego
Egzamin obejmuje wiedzę związaną z różnymi dziedzinami sztuk plastycznych, w zakresie
obowiązującym w klasach 4-7 szkół podstawowych.
Poniższe zagadnienia zostały przygotowane na podstawie podręczników do Plastyki dla klas 4-7 szkoły
podstawowej wydawnictwa Mac.
1. Analiza dzieła sztuki (kolor, kompozycja, perspektywa).
2. Techniki artystyczne, techniki graficzne.
3. Epoki, style, kierunki.
4. Najwybitniejsi artyści.
5. Terminologia sztuk pięknych według podręcznika.
6. Najważniejsze muzea w Polsce i we Wrocławiu.
7. Wrażenia z ostatnio oglądanej wystawy.
8. Ulubieni artyści.
9. Zainteresowania artystyczne ucznia. 6